Nyhetsbrev Juni 2025
Hej på er alla! Nedan kommer lite information och nyheter som berör medlemmar i Mörbylånga Villaägareförening.
1. Ny Styrelse
Tyvärr har Alexandra Widerström valt att sluta som ordförande. Övriga i styrelsen möttes 4 juni för att diskutera hur vi skall gå vidare, och då bestämdes att vi samtliga är valda vid årsmötet och därmed konstituerar en ny styrelse. Den nya styrelsen ser ut som följer:
Ordförande: Ulf Seijsing
Vice Ordförande: Egon Hoffmann
Sekreterare: Gunilla Pålsson
Ledamot: Alf Elfving
Ledamot: Per-Gunnar Olsson
För att bistå styrelsen med kassörsuppgiften har vi valt att ta in en adjungerad ledamot: Marie-Louise Hoffmann.
Styrelsen tackar Alexandra för ett mycket engagerat och uppoffrande arbete som ordförande och önskar henne Lycka Till i fortsättningen.
2. Medlemmar
Föreningen har i dagsläget 142 medlemmar. Vi kommer i början juli göra en kampanj för att värva ytterligare medlemmar. Tipsa gärna vänner och bekanta om medlemskapet.
3. Ekonomi
Föreningen har fortsatt ett utflöde av pengar, vilket vi nu inför åtgärder för att bromsa. Kassan till dags dato är 82 687:-, vilket tyvärr innebär att vi hittills har minskat kassan med ca 20 000:- sedan årsskiftet. Mer om åtgärder längre ned i brevet.
4. Maskinstationen
Alf Elfving är fortsatt ansvarig för uthyrningen av utrustning. From 1 juli kommer vi att revidera prissättningen på många av de saker vi har till uthyrning. Den nya prislistan ser ut som följer:
Cementblandare: 50:-/dag
Gödningsspridare: 20:-/dag
Häcksax: 50:-/dag
Jordfräs: 100:-/dag (drivmedel ingår ej, skall återlämnas med full tank)
Rensskopa: 20:-/dag
Stege: 20:-/dag
Trädgårdsvält: 20:-/dag
Vedklyv: 100:-/dag
Släp – öppet, obromsat släp: 50:-/dag (vi har 6 släp)
Släp – galler, obromsat: 100:-/dag (vi har 16 släp)
Släp – täckt, obromsat: 150:-/dag (vi har 2 släp)
Bokningar som är gjorda före 1/7 gäller till det gamla priset.
Syftet med prishöjningarna är att säkerställa att vi kan hålla kvalitet på utrustningen dvs att byta ut gamla prylar efterhand, reparera slitage och återställa ”försvunna” hyresobjekt.
I nuläget eftersöker vi en cementblandare som tyvärr är på vift, en ersättare har dock köpts in då behovet är stort.
En intressant detalj är att prissättningen har varit oförändrad i 37 år…😊
All uthyrning kommer att hanteras med föreningens Swish (eller bankgiro/kontant till Affe).
5. Reviderade regler vid uthyrning
Vi har förtydligat reglerna för uthyrning av våra 24 släp. Informationen kommer att bifogas släpen med en laminerad skylt. De reviderade reglerna är dessa:
Hyrespris:
På resp. släp kommer hyrespriset anges enligt de reviderade priserna ovan. En anpassad Swish-QR kommer att finnas på varje släp. Vi kommer även att tydligt ange släpets maximala lastvikt.
För icke medlemmar som hyr släp kommer vi att addera 150 kr för första hyran där 150kr är medlemskap i föreningen. Därefter betalar man medlemspris enligt ovan innevarande kalenderår.
Hyrestiden är maximerad till 3 dygn, såvida inte särskilt godkännande erhållits av föreningen. Här är det Affe som avgör, men principen är enkel – är det stora behov av släp eller annan utrustning så måste vi begränsa hyrestiden, vid övrig tid så kan få OK av Affe att hyra längre än 3 dagar..
Användning av Släpvagnen
- Släpvagnen ska användas i enlighet med gällande trafiklagar och bestämmelser.
- Hyrestagaren får endast transportera tillåten last och ska följa angivna viktgränser.
- Maximal hastighet med bromsad eller obromsad släpvagn är 80 km/h.
Lastregler
- Lasten ska vara korrekt säkrad och fördelad för att undvika olyckor.
- Hyrestagaren är ansvarig för att lastens vikt inte överskrider släpvagnens kapacitet.
Försäkring
- Hyrestagaren ska ha giltig ansvarsförsäkring (trafikförsäkring gällande bilen) under hyrestiden.
Skador och Ansvar
- Hyrestagaren är ansvarig för alla skador på släpvagnen under hyrestiden.
- Villaägareföreningen är inte ansvarig för skador på tredje man orsakade av släpvagnen.
- Villaägareföreningen är inte ansvarig för uppkomna parkeringsböter.
Återlämning
- Släpvagnen ska återlämnas i samma skick som vid uthyrning, med undantag för normalt slitage.
Överträdelse av Regler
- Eventuell överträdelse av avtalet kan leda till extra avgifter och eventuellt förbud mot att fortsatt hyra föreningens släp.
6. Försäkringar
Vi utreder nu även möjligheten att försäkra samtliga släp (avseende motsvarande halvförsäkring för att täcka stöld, skadegörelse m.m.). I dagsläget är endast de 2 täckta släpen försäkrade.
7. Kommunikation
Vi kommer successivt tillse att all relevant information finns tillgänglig på hemsidan. Vår Facebooksida kommer att finnas kvar, men den kommer att vara begränsat uppdaterad och då peka mot att man kan läsa på hemsidan:
Vi har dessutom skapat nya mailadresser som ni kan använda:
info@morvilla.se – kan användas för alla ärenden i föreningen.
ordforande@morvilla.se – kan användas för att maila direkt till ordförande.
kassor@morvilla.se – kan användas för att maila direkt till vår kassör.
Till sist vill vi i nya styrelsen önska alla medlemmar
EN RIKTIGT SKÖN SOMMAR!
/Styrelsen